Blog

Featured Posts

מתוק מתוק שבא לבכות

January 14, 2016

 

זו לא אשמתכם!

מדובר בתהליכים כימיים בגוף שאין לנו שליטה עליהם!

וכן, הסוכר ממכר כמו קוקאין!

 

במשך עשרות שנים עברנו שטיפת מוח ששומנים מזיקים לנו אולם אנחנו כבר יודעים שהמטרה שסומנה קצת פוספסה. למעשה קיימים הרבה "שומנים טובים": בדגי מעמקים ופשתן (אומגה 3 כבר אמרנו?), באבוקדו, בשמן זית, באגוזים, בשקדים ועוד אבל זאת לכתבה אחרת.

המטרה האמיתית הייתה צריכה להיות הסוכר!

 

מאות מחקרים מצביעים על הסוכר כעל הגורם למגפות העולמיות של מחלות הלב וכלי הדם, סרטן, דיכאון, השמנה, סכרת, מחלות ניורולוגיות, אימפוטנציה, עששת עוד.

 

למעשה, מי שמבין מה קורה לסוכר בגוף שלנו יכול להבין שהוא מעורר דלקת כרונית בגוף והדלקת עושה מה שדלקת יודעת לעשות ומתפתחת לכל מיני מחלות על פי נטיית ליבה או יותר נכון על פי נקודות החולשה של האדם.

 

 

איך סוכר קשור לסרטן?

 

בישראל, אנחנו מקום 2 (המפוקפק) בעולם בשיעור הסרטן ל-1000 איש (אנחנו גם בן המדינות המתקדמות בשיטות הטיפול אבל ביננו: מי רוצה להיות מטופל??) וידוע היום ששינוי בהרגלי החיים (תזונה, ספורט, סטרס)  עשוי להוריד 60-80% מהסיכון להתפרצות המחלה שזה המון!

סרטן אוהב סוכר. במחקרי מעבדה נצפים התאים הסרטניים זורחים מרוב אושר כשהם מקבלים מנת סוכר. נמנע מהם את המזון האהוב עליהם- נקטין את התפשטותם.

 

 

סוכר גורם לסכרת . לא?

 

נשיא האגודה הישראלית לסוכרת - פרופ' איתמר רז, אומר כי "בשנת 1990 היו בישראל 280 אלף חולי סוכרת והיום יש 600,000 חולים ועוד 600,000 במצב טרום סוכרתי." מבאס!

 

ומה עם השמנת יתר? קצת נתונים:

בעולם: מדי שנה מתים  2.8 מיליון מבוגרים כתוצאה ממשקל עודף או השמנת יתר. נתון זה אינו כולל את נתוני תמותה ממחלות כמו סוכרת, מחלות לב וסרטן, המיוחסות אף הן להשמנה.

 

על פי סקר מ-2011 49.8% מהאוכלוסיה בארץ מעל גיל 21 סובלים מהשמנה!

בשנת 2013  פרסם ארגון הבריאות העולמי את דו"ח "מדד ההשמנה" שכלל 194 מדינות. על פי מדד זה,

 

שיעור השמנת המבוגרים בישראל עומד על 62.3% והיא דורגה במקום ה–38 בעולם מבחינת שיעור ההשמנה!

בנוסף, ישראל נמצאת במקום העשירי בעולם בהשמנת ילדים!

 

במדינות המתפתחות 24% מהילדים ו-22% מהילדות סובלים מעודף משקל, השמנת יתר או השמנת יתר חמורה.

 

מחקר בארץ קבע כי מאז 1980 זינק שיעור ההשמנה בילדים בכמעט 50%!

נתונים שפרסם בסוף 2013 משרד הבריאות הראו כי כ-20% מהילדים בכיתות א' סובלים מעודף משקל ובכיתה ז' שיעורם כבר מטפס ל-30%.

 

 

אנחנו זקוקים לסוכר . לא?

 

סוכר שלעצמו אינו דבר רע . למעשה, הגוף מתוכנן לאכול כמויות גדולות של סוכר ומזונות מתוקים בכל מקרה שאלה זמינים. זה היה הגיוני בתקופת אבותינו הציידים-המלקטים; אם הם מצאו משהו שטעמו היה מתוק, (לא. אוריאו לא צמחו על עצים אז)  גופם נטה לעודד אותם לצרוך כמויות גדולות ממנו.  'כמויות גדולות' עבורם  היו 1.8 ק"ג לאדם בשנה – ולא 71 ק"ג שהיא הצריכה הממוצעת של האמריקאי הטיפוסי.

 

 

אז מה זה בעצם סוכר?

 

סוכר הוא פחמימה פשוטה ולא גנדרנית והוא נותן לגוף אנרגיה לתהליכים פנימיים ואנרגיה לתפקוד. זה נהדר בתוך פרי (רצוי על קליפתו) או בתוך אורז מלא או ירק אולם הבעיה מתחילה כאשר הסוכר נצרך כמוצר מעובד.

בצורה זו מתרחשת עלית סוכר מהירה בדם שמביאה לשתי תופעות לא רצויות:

האחת: הגוף שלנו צריך רק מעט סוכר בכל רגע נתון ועל כן מייד ממיר את הסוכר למאגרי השומן שלנו שמקבלים אותו בזרועות פתוחות (תרתי משמע)

והשניה: ירידת סוכר מהירה בדם שמביאה לאחת או יותר מהתופעות הבאות: רעב, רצון עז למשהו מתוק, חולשה, סחרחורת ומצב רוח רע.

 

זו לא אשמתכם!

 

מדובר בתהליכים כימיים בגוף שאין לנו שליטה עליהם!

ואם כל זה לא היה מספיק מדכא אז בואו נטיל פצצה:

 

 

הסוכר ממכר כמו קוקאין!

 

איך זה קורה? בחלק הקדמי של הלשון מצויים הקולטנים לטעם המתוק, ואלו מעבירים אותות ישירים למוח בשרשרת תהליכים הגורמת למוח לשחרר הורמון בשם דופמין. אותו דופמין, נמצא גם בחומרים כמו אלכוהול, ניקוטין והירואין. אלו מעלים את פעילותו בצורה ניכרת שגורמת לנו להרגיש "היי" - ובמילים אחרות, להתמכרות. בדומה לחומרים הממכרים האלה, גם סוכר גורם כאמור לשחרור דופמין, בצורה אלימה פחות מאשר סמים אך ללא ספק ממכרת. ההתמכרות גם באה לידי ביטוי בכך שאנו נזקקים לכמויות גדולות והולכות כדי להגיע לאותה תחושת היי התחלתית- ממש כמו כל סם.

בשנת 2013 יצא לאור הספר Salt Sugar Fat: How the Food Giants Hooked Us” ‏(מלח סוכר שומן: איך ענקיות המזון גרמו לנו להתמכר‏)  "אני לא רואה את חברות המזון כאימפריות מרושעות שרוצות לגרום לנו לחלות”, אומר מוס -כותב הספר, “הן חברות מסחריות, שעושות מה שחברות עושות. עם זאת, אנשים שמצפים מהן לקבל החלטות אתיות יחכו הרבה זמן. הן ישנו את ההתנהלות שלהן רק כשיראו שאפשר להרוויח מזה כסף. חשוב שאנשים שמתעניינים במדיניות בריאות יבינו שאי אפשר לצפות מהן ליותר”.

מוס אינו מהסס להשוות את התלות בשומן, מלח וסוכר להתמכרות לסמים ובעיקר לניקוטין. “אני חושב שבקרוב מאוד נגיע לנקודה שבה עורכי דין שתובעים את חברות הטבק יעברו לחברות המזון הגדולות”, הוא אומר. “הם יגידו שהחברות הן אלו שצריכות לשלם את מחיר ההשמנה".

 

 

מה היא "נקודת האושר” שלך?  ‏

 

נקודת האושר (Bliss point) היא המידה בה הטווח של כמות הסוכר, מתוק מספיק כדי שיהיה לנו טעים, אך לא מתוק מדי ‏(אחרת לא נהיה מסוגלים לגמור את כל החבילה‏). חברות חוקרות כל הזמן את "נקודת האושר" (בעיקר האושר שלהן). קוקה קולה למשל, מתמחה במחקרים מסוג זה, שמטרתם למצוא את כמות הסוכר המינימלית שתגרום לנו לגמור את הפחית, אך גם תאפשר חיסכון בעלויות הסוכר.

 

 

אז כמה אנחנו צורכים?

 

מתבגר אמריקאי ממוצע צורך כ-34 כפיות סוכר ביום ומבוגר כ-22 כפיות! בארץ ניתן להניח שהמצב לא שונה מהותית.

אנחנו לא צורכים את הסוכר באמת בכפיות. הוא פשוט מסתתר לנו בכמעט כל מזון מעובד שאנו קונים (ואוכלים):

 

 

כמה דוגמאות:

 

משקאות קלים: פחית שתייה מכילה 7 כפיות סוכר

מים בטעמים= 3-4 כפיות סוכר

קטשופ= 5.5 כפיות ב-100 גרם – רוב הילדים שופכים אפילו יותר...

קרקרים

נתחי המבורגר

סלמון בקופסה

קוביות מרק

פרוסות בשר ארוזות

אלכוהול

חמאת בוטנים

מרקים

מוצרי מאפה

ארוחות קפואות.

חטיפים מלוחים

מעדני חלב/ סויה- למשל יוגורט בטעם פירות: 3-5 כפיות סוכר.

דגני בוקר- לעתים מגיע הסוכר  לכ-50% מהרכיבים

רטבים לסלט

רוטב ספגטי קנוי

שניצל תירס קפוא

תיבולית- כפית בכל טבליה

3 מלפפונים גדולים בחומץ- 2 קוביות סוכר

 

כל מוצר שסוכר נמצא באחד מ-3 הרכיבים הראשונים ברשימה שלו הוא בעייתי.

 

 

הוא תחמן הסוכר הזה

 

יש לו דרכים לסוכר. הוא יודע להתחפש. לפעמים קוראים לו גלוקוז, לפעמים דקסטרוז, לפעמים סוכר פרות וגם: דבש, סירופ תירס, מייפל, פרוקטוז, גלוקוז או  אפילו עמילן.

אם זה לא ברור: הסוכר שמוסיפים למזונות אינו מספק לנו דבר מלבד קלוריות: אין בו ויטמינים, מינרלים, סיבים תזונתיים או פיטוכימיקלים (קבוצת חומרים מן הצומח בעלי פעילות מגינה על הבריאות) ומכאן המושג "קלוריות ריקות". לכן ה"סוכר המוסף" עושה רק נזק.

 

 

אז למה הייצרנים מוסיפים סוכר?

  1. כי הם יודעים שבני האדם נמשכים לטעם המתוק (עוד מימי חלב האם המתקתק).

  2. כי סוכר פועל גם כחומר משמר.

  3. כי סוכר מעניק לממתקים נפח, מרקם וגבישיות, לקורנפלקס - צבע ופריכות וללחם - מראה וטעם.

  4. כי הם יודעים שבגלל שהסוכר ממכר תרוצו שוב ושוב לקנות את אותו מוצר.

 

ומה עם תחליפי סוכר?

 

בקצרה: גרועים אף יותר מהסוכר. למעט סטיביה שכיום עדיין שנוי במחלוקת כל תחליפי הסוכר נמצאו במחקרים שונים כמזיקים לבריאות, מסרטנים ואף גורמים להשמנה רבה יותר.

במחקר שנערך על שתיית משקאות דיאט נמצא כי שותי הדיאט עלו בממוצע מספר ק"ג רב יותר משותי המשקאות הרגילים. ההסבר שניתן: הגוף מצפה לסוכר וכשמקבל את התחליף הלא מספק דורש את הדבר האמיתי- כלומר נרגיש יותר רעבים ועם חשק גובר למתוק וכמו שאמרנו -עם הכימיה אי אפשר להתווכח- ומבלי להרגיש עלינו 2 קילו.

 

 

לסיכום:

 

הבעייתיות בסוכר מתחלקת ל-3:

  1. השמנה

  2. מחלות כרוניות קשות

  3. תלות/ התמכרות ורצון לעוד

מה עושים?

תשובות בקרוב!

 

Please reload

?חושבת שאין לך זמן להכין אוכל בריא ומרזה

March 10, 2016

1/10
Please reload

Archive
Please reload

Follow Me
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Twitter Icon
  • Grey Instagram Icon
  • Grey Pinterest Icon

רפואה טבעית בהתאמה אישית

נטע הנטורופתית

054-3975288

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now