top of page

חשבתם שרק אנטיביוטיקה פוגעת ב"חיידקים הטובים"?

עודכן: 1 במרץ

כולם כבר יודעים שאנטיביוטיקה עלולה לפגוע בחיידקי המעיים ה"טובים".


צוות חוקרים במעבדה האירופית לביולוגיה מולקולרית (EMBL) ניסה לברר האם סוגים אחרים של תרופות שאינן אנטיביוטיקה עלולים לפגוע בשוגג בחיידקי המעיים, באופן דומה לאנטיביוטיקה? ואם הם עובדים כמו אנטיביוטיקה, האם הם עשויים לתרום גם לעמידות לאנטיביוטיקה?


במחקר שלהם שפורסם במרץ 2018 ב- Nature הם סקרו יותר מ -1,000 תרופות משווקות. בניהן: תרופות אנטי-פסיכוטיות, מעכבי משאבת פרוטון, הורמונים ותרופות נגד סרטן.


ומה נמצא? כרבע (24%) מהתרופות השפיעו על הצמיחה של זן חיידקי אחד לפחות!


לדוגמא, מדענים מצאו כי אחת הדרכים בהן התרופה מטפורמין פועלת על סוכרת עשויה להיות עידוד צמיחת חיידקים מסוימים.


הצוות אומר כי הממצאים אינם בהכרח חדשות רעות, וציינו כי מינים חיידקיים דומים מושפעים מתרופות אנטי-פסיכוטיות שונות, מה שמרמז כי יכול להיות שהתרופות פועלות, לפחות בחלקן, על ידי השפעה על חיידקי מעיים - אפשרות שלדברי הצוות מגובה על ידי העובדה שיכולה לקחת שבועות עד שהתרופות האנטי פסיכוטיות יתחילו לעבוד.


החוקרים מציינים כי יש קשר בתופעות לוואי במערכת העיכול לבן השפעת התרופה על חיידקי המעי.


בנוסף, הצוות מצא קשר בין מינים חיידקיים העמידים בפני אנטיביוטיקה לבין אלו שלא הושפעו מהתרופות שנבדקו, וגילה כי אותו מנגנון עשוי להיות מאחורי שניהם והעלה את האפשרות שתרופות שאינן אנטיביוטיות יכולות להניע את העמידות לאנטיביוטיקה.


ככל שמתקדמים המחקרים כך ניתן לראות ביסוס מדעי לכך שחיידקי המעי שלנו הוא חלק בלתי נפרד מאיתנו וההשפעה היא הדדית ולכן כל טיפול חייב לכלול התייחסות למצב מערכת העיכול בכלל ולחיידקי המעי בפרט ולכן כל טיפול נטורופתי אצלי משלב התייחסות למערכת העיכול.





מקורות

48 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page