הטלפונים החכמים הם חלק משיגרת יומנו ולפעמים נדמה שהם ממש מחוברים אלינו לגוף. אבל האם זהו כלי מסוכן להתפתחות ילדים? ומהו זמן המסך המומלץ לילד עם קשיי תקשורת?
התשובה הקצרה
עד גיל 5-6- זמן מסך צריך להיות קרוב ל-0! במיוחד אם הילד בעיכוב התפתחותי או אובחן על הספקטרום, וגם בגילאים מאוחרים יותר רצוי להגביל את זמן המסך כי לילדים עם אתגרי תקשורת יש נטייה להתרגל ולהסתגל ובלי ששמנו לב הילד 10 שעות ביום במסכים ולא מעניין אותו כבר שום דבר אחר!
מה אומרים המחקרים לגבי השפעת המסכים על הילדים?
השפעה של שעה ביום
במחקר יפני נמצאה סבירות גבוהה יותר לאבחון אוטיזם בגיל 3 אצל פעוטות שנחשפו לטלוויזיה ול-DVD יותר משעה ביום בגיל שנה.
מחקר שפורסם בכתב העת JAMA Pediatrics ב- 2022 מצא כי בהשוואה לתינוקות שלא נחשפו לצפייה במסכים, תינוקות שנחשפו לשעה אחת או יותר ביום לטלוויזיה או DVD היו בסיכון גבוה פי שניים עד שלושה להיות מאובחנים על הספקטרום האוטיסטי!
מחקר על הקשר בין התפתחות שפתית של ילדים לשימוש בטאבלטים
במחקר עוקבה שנערך בקרב ילדים בני 18-32 חודשים בודק את השפעתם של שלושה סוגי משחקי מחשב על יכולות הקשב שלהם נמצא כי קיימת ירידה ברורה ברמות הקשב, שהתבטאה בפגיעה ביכולת להגיב לבקשה התנהגותית פשוטה של מבוגר.
בנוסף, נצפה קושי משמעותי בניהול תקשורת בין הפעוט למבוגר.
המחקר חיזק את ההבנה לגבי ההשפעה המזיקה של מסכים על ילדים בגיל הרך, במיוחד כשמדובר בפגיעה בכישורים החברתיים והשפתיים שהם קריטיים להתפתחותם.
חשיפה למסכים עלולה לפגום בוויסות החושי של הילד
החוקרים מצאו שילדים שצפו במסכים בגיל 12 חודשים היו בסיכון גבוה פי שניים לחוות שינויים בקלט החושי היומיומי בהשוואה לאחרים בגיל זה. אחרי גיל שנה וחצי, כל שעה נוספת של חשיפה למסך הגבירה את הסיכון ב־20% להבדלים בעיבוד החושי.
עמדת האיגוד האמריקאי לרפואת ילדים ואירגון הבריאות העולמי בנושא חשיפה למסכים בילדות
שני האיגודים שינו בשנים האחרונות את ההנחיות, והם ממליצים שלא לחשוף פעוטות מתחת לגיל שנה למסכים כלל(!), כמו כן, בגילאי שנה עד 5 הם ממליצים להגביל את זמן המסך ללא יותר משעה ביממה (ואני אומרת שאם אתם חושדים או יודעים על קשיי תקשורת- כאמור- הימנעו מחשיפה כלל!)
למה כדאי להימנע ממסכים לילדים על הרצף האוטיסטי, לפחות עד גיל 5-6?
ילדים על הרצף האוטיסטי זקוקים במיוחד לתקשורת ישירה ואינטראקציות אנושיות כדי לפתח את הכישורים החברתיים, השפתיים והרגשיים שלהם. חשיפה למסכים בגיל צעיר יכולה להקשות עליהם לרכוש את המיומנויות הללו, בגלל ההשפעות השליליות הבאות:
🔹 נטייה ל״בריחה״ למוצא הקל וחסר המאמץ- המסך- ופגיעה במאמצים לתקשר ולרכוש חברים.
🔹 פגיעה בהתפתחות השפתית והחברתית: מסכים לא מחליפים תקשורת אנושית, שהיא קריטית בגילאים הצעירים. ילדים לומדים שפה דרך שיחה פנים אל פנים, קריאת הבעות פנים ושיתוף רגשי – דברים שמסך לא יכול לספק.
ראינו דוגמא לכך בזמן ה ״קורונה״- כאשר ילדים בגילאים קריטים להתפתחות שלא נחשפו לבני גילם וישבו רוב היום מול מסך חוו קשיי תקשורת משמעותיים.
🔹 ירידה ברמות הקשב: מחקרים מראים שהשימוש בטאבלטים או טלפונים יכול להפחית את רמת הקשב של הילד ולהגביר קושי במעבר ממשחק או פעילות למסגרת אינטראקטיבית עם מבוגר.
🔹 קושי בוויסות רגשי: ילדים על הרצף זקוקים לכלים להתמודדות עם מצבים חברתיים מורכבים. מסכים מספקים גירויים אינטנסיביים שמקשים על הילד ללמוד להתמודד עם המציאות היומיומית.
ומה לגבי טלוויזיה? גם בזה להמעיט: טלוויזיה פסיבית, אפילו ברקע, מסיחה את דעת הילד ועלולה לפגוע במשחק חופשי או בתקשורת עם ההורה.
אז מה אפשר במקום מסכים?
🔹 משחקים אינטראקטיביים: פעילויות שמפעילות את הילד ומעודדות תקשורת, כמו פאזלים, משחקי בנייה, משחקי דמיון או משחקי קופסה פשוטים.
🔹 קריאה, שירה: קריאה משותפת של ספרים, משחקי שירים וחרוזים תורמים להתפתחות השפתית.
🔹 מוסיקה ללא מסך: הפעילו את הרמקול ותנו לצלילים לעשות את עבודתם!
🔹 זמן איכות עם המשפחה: שיחה, מגע פיזי כמו חיבוקים, ומשחקי קשר עין הם הבסיס להתפתחות חברתית.
לסיכום:
עד גיל 5-6, מומלץ להימנע ככל האפשר ממסכים ולעודד אינטראקציות אנושיות במקום. העולם האמיתי הוא המקום הטוב ביותר להתפתחות ילדנו. 🌟
ואם במסכים עסקינן- כמה נקודות למחשבה:
🔹 אם ההורה לא מרים את עיניו מהנייד כשהילד מנסה לתקשר איתו- איך הילד ייצור קשר עין ויהיה תקשורתי?
🔹 אמהות טריות: ראשם של פעוטות רגיש יותר מראשם שלך מבוגרים. עצרו רגע וחשובנה: האם כדאי להניח את הנייד בעגלה סמוך לראשו של התינוק והאם כדאי לדבר בנייד תוך כדי הנקה או משחק עם הפעוט?
מעוניינים בייעוץ אישי? צרו קשר!
נטע הנטורופתית - מיצוי הפוטנציאל ההתפתחותי של ילדים על הרצף ★ להצטרפות לקבוצת הווטסאפ השקטה ״בריאות על הרצף״ כדאי ללחוץ פה:
★ התחברו אליי בעוד רשתות חברתיות:
Comments