top of page

האם נזכה לתרופה לאוטיזם בקרוב?

עודכן: 1 במרץ


מחשבות שאלות ועובדות לגבי המחקר של אוטיזם וניטריק אוקסיד (NO)

ובכלל לגבי מחקרים ותרופות לאוטיזם


ראשית: אני הראשונה שאשמח לתרופה לאוטיזם. באמת!

אבל בואו ניקח צעד אחורה וננסה להבין:


כל המחקרים מתחילים בעכברים ולא בבני אדם. מה שנקרא "מחקר מעבדה"

שאלתם את עצמכם פעם איך ״מייצרים״ עכברים אוטיסטים?

ובכלל, אם לא יודעים את כל הסיבות לאוטיזם איך אפשר ליצור ״עכברים אוטיסטים״ שיהוו מודל לאוטיזם בבני אדם? בילדים?



אז בואו אסביר: יש כל מיני שיטות, למשל לתת לאימהות העכבריות את התרופה VPA valproate שידועה שמייצרת חולדות עם התנהגות שדומה להתנהגות אוטיסטית כגון התנהגות סטריאוטיפית/חזרתית מוגברת, ירידה באינטראקציה חברתית וכד'. עוד דרך היא להדביק את האם בוירוס בשליש הראשון להריון (מישהו סיפר לנו שזו סכנה ידועה? לא, אבל זה לפוסט אחר) דוגמא לדרך נוספת: לייצר חולדות עם תסמונת האיקס השביר או תסמונת רט.

אבל, האם העכבר הקטן שנולד הוא אוטיסט בדיוק כמו ילד? האם ניתן להתייחס לעכבר כאוטיסט כאשר זה לא מצב שנמצא בטבע אצל עכברים? כמובן שלא.


ראשית, אם אנחנו מייצרים אוטיזם בכל מיני דרכים איך אפשר להסיק לגבי כל האוטיסטים? הרי כל דרך מייצרת תסמונת מעט שונה.

שנית, זה שיש תסמינים דומים לא אומר שמדובר באותו דבר. לדוגמא: יכולים להיות שני אנשים עם חום גבוה וצמרמורות ושניהם חולים בשתי מחלות שונות: האחד בשפעת ושני בדלקת ריאות. שתי מחלות שונות עם טיפול שונה לגמריי. מה שמסבך את העניינים עוד יותר זה שאוטיזם זו לא מחלה. אין פה וירוס או חיידק ובגדול זו אפילו לא מחלה אוטואימונית (כאשר הגוף תוקף את עצמו).


אוטיזם זו תופעה מורכבת. כל כך מורכבת שעדיין לא ידועים עד הסוף כל המנגנונים שלה ועדיין לא זוהו כל המוטציות הגנטיות שקשורות אליה ומה שעוד מסבך את העניינים שאוטיזם יכול להיראות שונה לגמרי אצל שני אנשים שונים גם אם שניהם מוגדרים ב״תפקוד גבוה״ או ב״תפקוד נמוך״.


הגדרת אוטיזם היא הכללה של כמה מאפיינים לשם אחד. אולי זה עוזר כדי להכניס ילדים לקבוצה, כדי לתת להם מענה, אבל זה בהחלט לא אומר שהסיבות למצב של אותם ילדים זהות.

ובואו ואתן לכם טיפ:

אין סיבה אחת לאוטיזם כמעט אצל אף ילד! הסיבות הם שונות ומורכבות ומשולבות אחת בשניה.


לגופו של המחקר החדש- ראשית, הנושא של ניטריק אוקסיד ואוטיזם כבר מוכר וידוע מזמן. צרפתי במקורות (2) מחקר מ 2020.


מחקר קליני (על ילדים אמיתיים!) שעשו ב 2013 עם מולקולת BH4 שהיא קו פקטור למוליכים עצביים וגם לניטריק אוקסיד לא הביא תוצאות משמעותיות. (מקור 3)


גם החוקר ד"ר הייתם עמל שרואיין ל Ynet ב- 23.5.23 אומר שיש תקווה שעוד כמה שנים יתחילו ניסויים קליניים (כלומר ניסויים בבני אדם) וש "הדרך עוד ארוכה" כלומר - במקרה הטוב נראה תרופה בעוד 10 שנים ועם זאת שאני באמת מחזיקה אצבעות לחוקרים ולנו , לאור מה שהסברתי , אני לא רואה איך טיפול רק בחומר אחד יכול לרפא אוטיזם: אולי הוא ישפר אחוז מסויים של ילדים, אלו שבאמת סובלים מחוסר בחומר הזה וזו אחת הסיבות למצבם. וגם אם כן, זה יקח עוד שנים רבות עד שנראה תרופה על המדף.


מה שכן, ד"ר הייתם אומר בראיון שהם מכוונים לטיפול באוטיזם ברמה הביוכימית ועם זה אני לגמריי מסכימה.


מה עובד ברמה הביוכימית? תזונה, ויטמינים, מינרלים וצמחי מרפא.


איך מזהים בעיות ביוכימיות? בעזרת בדיקות דם ובדיקות פונקציונליות במעבדות מתמחות. ואצל כל ילד הפרופיל של הסיבות הוא "פאזל" שונה וייחודי לו. מניסיון.


רוצים להבין עוד על השיטה הנטורופתית האמריקאית (נקרא גם ״רפואה פונקציונלית״ או ״תזונה ביואינדוידואלית״) שמביאה את הילדים למצב רגשי וגופני מיטבי ומאפשרת להם להתקדם ולהתפתח?

דברו איתי!

מכירים אנשים שהנושא קרוב אליהם? מוזמנים לשתף את הפוסט

באהבה, נטע.





מקורות:

  1. כתב וראיון ב Ynet https://www.ynet.co.il/health/article/hjomtk00s2

  2. דרכי יצירת אוטיזם במחקרים https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3088489/

  3. מחקר ניטריק אוקסיד ואוטיזם מ 2020

4. מחקר BH4 שבוצע כבר ב 2013 ללא תוצאות משמעותיות









bottom of page