top of page

החום המתוק הזה- סוד השוקולד הנעלם


מי לא מכירה את הסיטואציה: את עצבנית, לא רגועה, עייפה, מצוברחת, מסתובבת בבית (או במשרד) כמו נסיכה על מיטת פקירים, נובחת לכל עבר ולבסוף תופסת את הראש וצועקת (ללא קול): "ששוקולדדד".

נשמע מוכר? מה עושה את הטבלייה החומה-שחורה הזו לכל כך נחשקת?

מחקרים מראים כי התשוקה לשוקולד אצל בני אדם נוטה להיות עזה הרבה יותר מהתשוקה למזונות אחרים; סביר להניח שיותר אנשים ביותר הזדמנויות מוצאים עצמם עורגים לקוביית שוקולד, מאשר לפרוסת מלפפון, למשל. אבל ההסברים הפיסיולוגיים והפסיכולוגיים לכך הם עדיין בגדר תעלומה.

לפי התפישה המבוססת ביותר אנשים חשים תשוקה לשוקולד בגלל התגמול הכימי הצפוי במוחם מצריכתו: השוקולד מעלה את רמות התרכובת סרוטונין במוח. הפרשתה של תרכובת זו גורמת לתחושת רוגע ולשיפור מצב הרוח (פעולה דומה מתרחשת בשעת צריכת סמים כמו ל-ס-ד).

אז מה, אנחנו מכורים? או יותר נכון, מכורות?

כדי להסביר מדוע נשים נוטות יותר לצרוך שוקולד, משערים החוקרים שרמת הסרוטונין במוחן של נשים נמוכה יותר ומשום כך הן נזקקות להעלאתו במוח באמצעים חיצוניים. אחד מהם עשוי להיות שוקולד.

טוב אם חיפשתן תרוץ- קיבלתן.

למה שוקולד מחשב מזון על?

שוקולד וקקאו מקבלים את ערכם התזונתי הרב מפלבונואידים שהם הפיגמנט בצמחים. לאותם פלבונואידים יכולת אנטיאוקסידנטית (נוגדת חמצון) חזקה. אנטי אוקסידנטים הם אחד מהדרכים של הגוף להילחם ברדיקלים חופשיים שהם מולקולות קטנות שנוצרות בתהליך חילוף החומרים. יצור מוגבר של רדיקלים חופשיים עלול ליצור נזק לתאים ומרכיביהם, כולל תאי DNA ומהווה פתח להאצת תהליכי הזדקנות.

כמות נוגדי החמצון שבאגוז הקקאו גבוהה יותר מתה ירוק, יין אדום וגוג'י ברי!

כמות זו, בשימוש יומיומי, יכולה לבטל חלק מקרינת הטלפונים הסלולאריים!

רוצים עוד?

אכילת כמות קטנה של שוקולד מריר בכל יום יכולה לעזור להלחם בתסמינים של סינדרום העייפות הכרונית (CFS ) כך מגלים לנו חוקרים מבריטניה.

מחקרים שונים מציעים כי סוג מסויים של קקאו עשוי להגביר את תפקוד המוח ולעכב את ההדרדרות המנטלית כשאנו מזדקנים.

מחקר נוסף מצא כי צריכה קבועה של המתוק מתוק הזה, מביאה להפחתת הסיכון לשבץ מוחי. בנוסף, מחקרים אחרונים קובעים השפעה מיטבה על בריאות העורקים ומניעת התדרדרות אלצהיימר.

אז בואו נחגוג על שוקולד וזהו!

ובכל זאת, למה להמעיט?

השוקולד מכיל (בנוסף לכל החומרים הנהדרים) גם:

סוכר (והרבה), ושומן.

בנוסף, יש מחקרים שהחלב שמוסף לשוקולד חלב מבטל חלק מההשפעות הטובות של הקקאו.

4 קוביות קטנות של שוקולד מריר (20 גרם) מכילות כ-100 קל'

ובחיים כמו בחיים, כל הפתרון במינונים

אז מה עושים?

קודם כל בוחרים נכון:

מבחינה בריאותית השוקולד המריר עדיף מכולם היות שככל שכמות הקקאו גבוהה יותר, כך כמות נוגדי החמצון גדולה יותר.

לשם השוואה: שוקולד לבן אינו מכיל קקאו כלל. יש לבחור את השוקולד המריר המכיל 70% ומעלה מוצקי קקאו. מומלץ לבחור שוקולד טהור או שוקולד המכיל אגוזים\קליפות תפוז- אלא אם התוספת גורמת לכם לאכול כפול- ולהימנע משוקולד המכיל מילויים כגון: נוגט או קרמל, שיש בהם רק תוספת של סוכר ושומן.

ואיך שולטים בכמויות? טוב ששאלת!

מנסים להתכוונן על עד שורה ביום. ואם קשה?

מחקר נוסף שבחן את התשוקה לשוקולד, מצא כי הליכה בקצב מזורז במשך 15 דקות, מונעת את התשוקה העזה למתוק. פרופ' אדריאן טיילור מאוניברסיטת אקסטר הבריטית ומי שעמד בראש המחקר, הסביר כי פעילות גופנית מומלצת גם ל"ניהול נבון של התנהגות תלותית" בסיגריות ובמוצרים נחשקים אחרים הנחשבים כ"מעוררי פיתוי".

25 מתנדבים שהוגדרו כ"אכלני שוקולד על בסיס קבוע" לקחו חלק בניסוי, ונתבקשו תחילה להתנזר מהממתק במשך שלושה ימים. בסיום תקופה זו, כשהתעורר החשק למתוק, הם נשלחו על ידי החוקרים להליכה זריזה של 15 דקות, אז התברר, שזהו פרק הזמן המינימלי הנדרש כדי לבלום את פרץ התשוקה הזה.- נסו ולא תצטערו!

ומילה לסיום:

כיום נמצאים בשוק סוגים שונים של שוקולד ללא סוכר. אך יש לשים לב, אין זה אומר שהמוצר דל קלוריות. בנוסף, מוצרים אלו מכילים תחליפי סוכר כגון: מלטיטול וסורביטול שהינם פחמימה רב-כהלית אשר הופכות לסוכר בגוף ואף ספק אם בריאות.

המשך יום מתוק!

37 צפיות0 תגובות
bottom of page